Udgivet i Alle Artikler

Telefonnummer 63 10 59 86 – Er det spam?

Af Kapitalisme.dk

Det starter uskyldigt: Telefonen vibrerer, displayet lyser op med 63 10 59 86, og du når lige at tænke: ”Er det chefen, familien – eller endnu en telefonsælger?” Før du får sagt ”hej”, er der nogen i røret, som vil dig noget. Men hvem, hvorfor, og er det overhovedet lovligt?

På Kapitalisme Online har vi taget pulsen på det omdiskuterede nummer, der igen og igen popper op i danskernes opkaldslog. Fra brugere, der forveksler stemmen i den anden ende med Røde Kors, til andre, der mistænker regulær svindel, er spørgsmålene mange – og svarene endnu flere.

I denne artikel dykker vi ned i:

  • Hvem der ringer, og hvad de egentlig vil sælge dig.
  • Hvorfor opkaldene føles som ren spam – og hvordan de snor sig uden om dine blokeringer.
  • Hvordan du beskytter dig selv, dine data og din pengepung, hvis du bliver ringet op.

Sæt dig godt til rette, og lad os afkode mysteriet bag nummeret, der ikke giver op. Telefonen ringer måske igen i morgen – men efter denne artikel ved du præcis, hvordan du skal svare.

Hvem ringer, og hvad vil de?

De fleste brugere, der har slået 63 10 59 86 op, melder om det samme mønster: En energisk telemarketingmedarbejder, som præsenterer sig som ringende på vegne af ASE - den private a-kasse og fagforening. Målet er entydigt: at lokke dig til at skifte eller tegne medlemskab, og samtalen trækker ofte ud, til du lover at “tænke over det” eller ganske enkelt lægger på.

Nogle få rapporter fortæller, at opkalderen hævder at samle ind til Røde Kors. Når man efterprøver historien, viser det sig dog stort set altid at være en misforståelse eller en afledningsmanøvre for at få dig til at blive på linjen. Der er med andre ord ikke tale om velgørenhed, men om ren salgsaktivitet for ASE.

Påstand ved opkaldet Hvad brugerne oplever
“Vi ringer fra ASE for at høre, om du er dækket ordentligt ind” Fremstilling af fordele ved at skifte a-kasse/fagforening - pres for hurtigt svar
“Vi samarbejder med Røde Kors om et godt tilbud” Ingen dokumentation - formålet ender altid i et salgspitch for ASE

Fordi sælgerne ofte skifter nummer fra dag til dag, og fordi de sjældent lægger en voicemail, opfattes 63 10 59 86 hurtigt som spam. Enkelte brugere frygter endda regulær svindel, fordi opkalderen kan virke insisterende på at få personlige oplysninger - eksempelvis CPR-nummer eller betalingsoplysninger - “for at færdiggøre tilmeldingen”.

Bundlinjen? Telefonen lyder måske venlig, men det handler om aggressiv telemarketing. Hvis du ikke decideret ønsker at høre om ASE’s produkter, kan du roligt anse opkaldet for uopfordret reklame og agere derefter.

Adfærd og mønstre: Derfor opleves opkaldene som spam

Når 63 10 59 86 - eller et nummer, der ligner - dukker op på displayet, er det sjældent et enkeltstående tilfældigt opkald. Brugere beretter om en systematisk ringe-offensiv, der kan strække sig over flere uger, nogle gange måneder. Mønstret ser typisk sådan ud:

  1. Daglige (nogle gange flere gange dagligt) opkald
    Numrene varierer ofte kun på de sidste cifre (63 10 59 **), så det er svært at se, at det er samme callcenter, før man svarer.
  2. Ignorerer afvisning og blokeringer
    Uanset om du lægger røret på eller blokerer nummeret, vil der hurtigt komme et nyt forsøg fra et “friskt” nummer i samme serie. Det indikerer, at der bruges automatiserede dialere, som ikke registrerer dit nej.
  3. Fravær af telefonsvarer-beskeder
    I de fleste tilfælde indtales ingen besked. Det efterlader modtageren i uvished og øger irritationen - klassisk kendetegn for aggressiv telemarketing.
  4. Mulig spoofing (nummerforfalskning)
    Enkelte rapporterer, at når de ringer tilbage, er nummeret “ikke i brug”. Det tyder på, at afsenderen bruger teknikker til at forfalske eller maskere det reelle afgangsnummer. Dermed bliver det næsten umuligt at gennemskue, hvem der reelt står bag, og at føre en klagesag på traditionel vis.

Den samlede effekt er, at mange oplever ASE-kampagnen som ren spam: gentagne forstyrrelser uden mulighed for at sige definitivt fra. Manglen på gennemsigtighed - både hvad angår identitet og hensigt - er præcis det, der får Forbrugerombudsmanden til at definere et opkald som uønsket telemarketing.

Sådan beskytter du dig: Praktiske skridt og rettigheder

Opringningerne fra 63 10 59 86 er sjældent farlige i sig selv, men de kan være voldsomt irriterende - og i værste fald koste dig penge eller personlige oplysninger. Følg nedenstående trin for at minimere risikoen og udnytte dine rettigheder fuldt ud:

  1. Blokér nummeret - og nabonumrene.
    På både iOS og Android kan du trykke på “Info” → “Bloker” ud for opkaldet. Da telemarketere ofte hopper mellem nært beslægtede numre (63 10 59 xx), kan du med fordel blokere hele serien manuelt eller via en spam-app.
  2. Aktivér indbyggede spamfiltre / “Stil ukendte opkaldere”.
    PlatformSådan gør du
    iOS (iPhone) Indstillinger → Telefon → Stil ukendte opkaldere
    Android (Google/One UI m.fl.) Telefon-app → ⋮ → Indstillinger → Opkalds-ID & spam - slå “Filtrer spambeskeder” til
    Disse funktioner sender ukendte eller mistænkelige opkald direkte til telefonsvareren.
  3. Skriv dig på Robinsonlisten.
    Gratis og nemt via Borger.dk. Når du står på listen, må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe uopfordret - bortset fra velgørenhed og eksisterende kundeforhold.
  4. Kræv at blive glemt.
    Hvis du svarer, så bed eksplicit om, at dine oplysninger slettes, og få det bekræftet pr. mail. GDPR giver dig ret til at få hele datasættet slettet.
  5. Del aldrig CPR- eller betalingsoplysninger i telefonen.
    Seriøse fagforeninger sender som minimum et login-link eller et girokort. Bliver du presset til at oplyse kort, NemID/MitID eller CPR - læg på.
  6. Udnyt 14 dages fortrydelsesret.
    Har du alligevel sagt ja til et medlemskab, kan du annullere uden begrundelse inden for to uger. Send en skriftlig (mail) bekræftelse, og gem kvitteringen.
  7. Indberet ulovlig telemarketing.
    Oplever du gentagne opkald trods blokering, Robinsonliste eller manglende samtykke, kan du udfylde klageformularen hos Forbrugerombudsmanden. Jo flere klager, desto større chance for påtale og bøder.

Med disse skridt får du hurtigt ro i røret - og om nødvendigt dokumentation til stålsatte myndigheder, hvis 63 10 59 86 eller dets “søskendenumre” ikke forstår et nej tak.